logo prehis.cz Cestování Hlavní město Praha Smíchov radnice Ringhofferova vila

Smíchov - Ringhofferova továrna

Informace

Navštíveno: 22. 5. 2021

Historie: Ringhofferovy závody a.s. (německy Ringhoffer-Werke A.G.) byl český strojírenský podnik, sídlící v Praze-Smíchově. Hlavním výrobním artiklem byla zpočátku technologie pro pivovary a cukrovary, firma později vyráběla především osobní a nákladní železniční vozy, lokomotivní tendry a tramvaje. Podnik byl veden pražskou německou rodinou Ringhofferů. František Ringhoffer, původem z Rakouska, přišel na konci 60. let 18. století do Prahy a na Starém Městě si založil dílnu, kde vyráběl kotle a další mědikovecké zboží. Jeho potomci potom firmu rozšiřovali a přesunuli nejprve na Nové Město a posléze na Smíchov, kde v letech 1852 a 1853 vznikl rozsáhlý výrobní areál, v dalších desetiletích zvětšovaný. Tehdy také začali Ringhofferové s výrobou železničních vozů, od roku 1876 vyráběli i tramvaje. V průběhu 2. poloviny 19. století se tato továrna několikrát měnila a rozšiřovala. Tak tomu bylo i v roce 1900, kdy byla postavena dodnes zachovaná výrobní hala, která je na fotografiích. Tato hala byla postavena v secesním slohu. V roce 1911 vznikla akciová společnost Ringhofferovy závody. Po vzniku Československa v roce 1918 začal Hanuš Ringhoffer vytvářet rozsáhlý koncern zabývající se dopravním strojírenstvím. Do jeho majetku přešla Kopřivnická vozovka (dnešní Tatra), Moravskoslezská vozovka ve Studénce (jejímž nástupcem je Škoda Vagonka), Továrna na vozy v Kolíně (nástupcem jsou Dukla strojírny), Severočeská vozovka a strojírna Česká Lípa (dnešní Bombardier Transportation Czech Republic) a také vsetínská Elektrotechnická továrna Josef Sousedík. V roce 1936 se z celého koncernu stala akciová společnost Ringhoffer–Tatra. Ta byla v roce 1946 na základě Benešových dekretů znárodněna a stal se z ní národní podnik Tatra. Jeho ústředí s hlavní konstrukční kanceláří sídlilo v Praze, závody měl v Kopřivnici, na Smíchově, v České Lípě, v Kolíně a v Berouně. V roce 1948 byla do koncernu začleněna i Popradská vozovka, strojáreň a pilnikáreň (dnešní Tatravagónka). V letech 1949 a 1950 byl celý národní podnik Tatra reorganizován, došlo ke zrušení podnikového ředitelství a k osamostatnění jednotlivých závodů. Z původního Ringhofferova závodu na Smíchově se stal národní podnik Vagónka Tatra Smíchov, který byl v roce 1963 začleněn do struktury oborového podniku ČKD Praha. Pokračovatelem hlavní konstrukční kanceláře Ringhofferových závodů byl od roku 1958 Výzkumný ústav kolejových vozidel, po roce 1989 privatizovaný jako akciová společnost VÚKV. Bohužel tato továrna zbankrotovala a i když v polovině 90. let 20. století byla prohlášena za kulturní památku, tak i tak byla v 90. letech postupně bourána a z celého továrního komplexu se tak zachovala jen tato část haly.

Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Ringhofferovy_z%C3%A1vody

Zdroj: http://stary-web.zastarouprahu.cz/kauzy/ringhoff/ringhof.htm

Zdroj: https://pamatkovykatalog.cz/ringhofferova-tovarna-15218942

Dojmy: Pozůstatek velmi zajímavé a rozsáhlé továrny, která se bohužel do současnosti nedochovala v celém svém rozsahu.

Mapa

Fotografie

×