Navštíveno: 27. 8. 2014
Historie: Ve zdejší oblasti se začaly těžit velmi kvalitní keramické jíly a písky, které se používali již od 14. století k výrobě známé Chebské keramiky. V roce 1873 se začala těžba náramně rozrůstat a byly postaveny první pece na pálení šamotu a kameninového zboží, které se zde vyrábělo. Zdejší jíly, které byly pojmenovány Vildštejnské jíly a získali svou kvalitou mezinárodní uznání. Někdy po roce 1900 byla zprovozněna železniční trať do Lubů, což vedlo k další rozšíření těžby a zřízení dopravy od dolů k železniční trati. K tomuto sloužily úzkorozchodné koleje, po kterých nejdříve jezdili vagony tažené lidmi, koni či motory. Tyto koleje měli mnoho typů rozchodů, které zde fungovali v 1. polovině 20. století, ale dodnes se zde zachovali převážně koleje o rozchodu 600 mm. První lokomotivy byly ve zdejším regionu na tažení vozíku byly použity v roce 1909, kdy se používali parní lokomotivy. Ve 30. letech 20. století se zde začali objevovat první motorové lokomotivy. Po konci 2. světové války byly zdejší doly, které vlastnilo více firem, vyvlastněny a stali se součástí Sedleckých kaolinových závodů n. p., které se již v roce 1946 přejmenovali na Spojené Sedlecko-vildštejnské kaolinové a hlinné závody n. p. Sedlec. Zdejší doly se od Sedleckých dolů oddělili po roce 1989, kdy byl založen státní podnik KEMA, pod které zdejší doly spadali. Tento podnik se stal privatizací v roce 1996 podnikem KEMAT, spol. s. r. o. Skalná, který se stal v roce 2005 součástí společnosti Lasselsberger, a. s., který vystřídala firma LB Minerals s. r. o.. Na tuto historii firmy pak navazuje historie zdejší dráha, která byla otevřena dne 15. října 2011 formou výstavy o úzkorozchodných drahách v okolí Skalné. Jelikož tato výstava byla úspěšná, tak členové CS IMC hledali vozy na tuto dráhu, které získali od dolu Nováky na Slovensku a následně byly v dílnách LB Minerals ve Vonšově opraveny. Již dne 19. srpna 2012 byl zahájen pravidelný provoz této dráhy o vybraných víkendech, kde zdejší úzkorozchodná dráha vozí návštěvníky ze Soosu do Kateřiny a zpět.
Zdroj: http://www.csimc.net/soos.php
Dojmy: Zajímavá dráha, kterou jsme bohužel navštívili v době, kdy měla zavřeno.