Navštíveno: 27. 8. 2014
Historie: V oblasti, která je dnes známá pro svou keramiku, se začaly těžit kvalitní keramické jíly a písky již od 14. století. Tato surovina byla základem pro výrobu proslulé Chebské keramiky. V roce 1873 došlo k významnému rozvoji těžby, kdy byly postaveny první pece na pálení šamotu a kameninového zboží.
Jíly z této oblasti, známé jako Vildštejnské jíly, získaly díky své vysoké kvalitě mezinárodní uznání. Po roce 1900 byla zprovozněna železniční trať do Lubů, což vedlo k dalšímu rozšíření těžby. Pro dopravu od dolů k železniční trati sloužily úzkorozchodné koleje, po kterých nejdříve jezdili vagony tažené lidmi, koni či motory.
V první polovině 20. století zde fungovalo mnoho typů rozchodů, ale dodnes se zde zachovaly převážně koleje o rozchodu 600 mm. První lokomotivy byly ve zdejším regionu na tažení vozíku použity v roce 1909, kdy se používaly parní lokomotivy. Ve 30. letech 20. století se zde začaly objevovat první motorové lokomotivy.
Po konci 2. světové války byly zdejší doly, které vlastnilo více firem, vyvlastněny a staly se součástí Sedleckých kaolinových závodů n. p., které se již v roce 1946 přejmenovaly na Spojené Sedlecko-vildštejnské kaolinové a hlinné závody n. p. Sedlec. Zdejší doly se od Sedleckých dolů oddělily po roce 1989, kdy byl založen státní podnik KEMA, pod který zdejší doly spadaly.
Tento podnik se stal privatizací v roce 1996 podnikem KEMAT, spol. s. r. o. Skalná, který se stal v roce 2005 součástí společnosti Lasselsberger, a. s., kterou vystřídala firma LB Minerals s. r. o.. Na tuto historii firmy pak navazuje historie zdejší dráha, která byla otevřena dne 15. října 2011 formou výstavy o úzkorozchodných drahách v okolí Skalné.
Jelikož tato výstava byla úspěšná, tak členové CS IMC hledali vozy na tuto dráhu, které získali od dolu Nováky na Slovensku a následně byly v dílnách LB Minerals ve Vonšově opraveny. Již dne 19. srpna 2012 byl zahájen pravidelný provoz této dráhy o vybraných víkendech, kde zdejší úzkorozchodná dráha vozí návštěvníky ze Soosu do Kateřiny a zpět. Tato historie je připomínkou významu této oblasti pro keramický průmysl a její vývoj v průběhu let.
Zdroj: http://www.csimc.net/soos.php
Dojmy: Zajímavá dráha, kterou jsme bohužel navštívili v době, kdy měla zavřeno.