Malá strana - lanová dráha Petřín

Informace

Navštíveno: 27. 7. 2014

Historie: První myšlenka na výstavbu lanové dráhy vznikla v roce 1890 spolu s projektem petřínské rozhledny. Již v roce 1891 byla lanovka zprovozněna a stala se nejdelší lanovou dráho tehdejšího Rakouska-Uherska. V té době lanovka překonala výšku 102 metrů a její délka byla 396 metrů, kdy její konečná stanice byla poblíž restaurace Nebozízek. Vozy této lanovky pak vyrobila Ringhofferova továrna a vešlo se do nich 32 osob. V průběhu 1. světové války byl provoz lanovky zastaven a dlouhou dobu tím pádem nejezdila. V roce 1931 ji získali Elektrické závody, které starou lanovku rozebrali a její části dali Technickému muzeu. Následně byla vystavěna nová lanovka s elektrickým pohonem a celá trasa lanovky byla prodloužena až k petřínské rozhledně. Nová lanovka pak vykonala převýšení 130 m a urazila vzdálenost 511 m. Strojní zařízení této lanovky vyrobila Českomoravská Kolben-Daněk a tento pohon je vyroben tak, že na něm do dnešních dnů lanovka jezdí. Nové vozy na tuto novou lanovku vyrobila opět firma Ringhoffer a tentokrát se do nich vešlo 70 stojících a 35 sedících pasažérů. Následně byl provoz lanovky obnoven dne 5. června 1932. Lanovka jezdila i průběhu 2. světové války, ale v roce 1965 byl provoz zastaven v důsledku silných dešťů, které kvůli sesuvu poškodili trať lanovky. V roce 1981 byl svah Petřína zpevněn a byla zahájena rekonstrukce lanovky, kdy byla vyměněna jen elektroinstalace lanovky, nový velín a nové vozy, které vytvořila firma Vagonka Česká Lípa.

Zdroj: http://www.prague.eu/cs/objekt/mista/1354/lanova-draha-na-petrin

Dojmy: Je to náramně příjemné, nechat se vyvézt na vrchol Petřína a zároveň je od tud krásný výhled.

Mapa

a

Fotografie

×